Παρασκευή, 22 Ιουνίου 2012

Για το κολυμβητήριο


Το παρακάτω κείμενο είχε δημοσιευτεί πριν 3 χρόνια. Το θυμηθήκαμε γιατί εμείς δεν ξεχνάμε το θέμα.


Κολυμβητηρίου Φλωρινιωτών, το ανάγνωσμα. Πρόσχωμεν.

Ο λόγος, άλλη μια φορά, για το πολύπαθο Κολυμβητήριο της Φλώρινας. Κάποιοι το παρομοιάζουν με το Γιοφύρι της Άρτας, άλλοι με φάντασμα και άλλοι το θεωρούν ήδη ανάμνηση… Κάποιοι ιθύνοντες, παλαιάς και νέας κοπής, προβάλουν ως άλλοθι την απουσία …«μελέτης βιωσιμότητας»! Ίσως για να δικαιολογήσουν τις … άλλες απουσίες. Απουσία πρωτοβουλιών, απουσία προτάσεων και εν τέλει πραγματική απουσία.
Άλλοι πάλι ικανοποιούνται από αυτή την αβουλία των παραγόντων. Η κατάσταση αυτή βολεύει ποικιλοτρόπως, καθώς βλέπουμε να εγείρονται νέα συμφέροντα, αρκετά προσοδοφόρα για κάποιους.
Σκεφτήκαμε λοιπόν κάτι να κάνουμε. Να κάνουμε κάτι ώστε να κουρδίσουμε το ρολόι. Το ρολόι αυτό ίσως μπορέσει να δουλέψει για λίγο. Ίσως ακόμα να καταφέρει να χτυπήσει και το ξυπνητήρι του, μπας και, οι ανά το νομό και δήμο αξιότεροι ημών, ανοίξουν πια το βαρύ τους βλέφαρο.
Πήγαμε λοιπόν στην Πτολεμαϊδα στις 13 Φεβρουαρίου. Αφού τηλεφωνήσαμε και συνεννοηθήκαμε, κλείσαμε ένα ραντεβού με τον υπεύθυνο λογιστή του Κολυμβητηρίου, ο οποίος είναι εξωτερικός συνεργάτης της Δημοτικής Επιχείρησης Αθλητισμού Πτολεμαϊδας. Άμεσος προϊστάμενός του είναι ένας δημοτικός σύμβουλος, υπεύθυνος για το Κολυμβητήριο. Εκεί συναντήσαμε και το γυμναστή κο. Κώστα Μαυρόπουλο, προσωπάρχη του Κολυμβητηρίου.
Η αρχική εικόνα του Κολυμβητηρίου είναι εντυπωσιακή. Καθώς έχει μια επιπλέον, πιο ρηχή, δεξαμενή φαντάζει σχεδόν διπλάσιο από το δικό μας. Οι εξωτερικοί του χώροι είναι αρκετοί για να σταθμεύσουν περίπου πενήντα αυτοκίνητα.
Μπαίνοντας από την κύρια είσοδο συναντάμε τις διοικητικές υπηρεσίες, το χώρο προετοιμασίας των αθλητών (αποδυτήρια και ντουζιέρες) και άλλους βοηθητικούς χώρους. Στο δεύτερο όροφο λειτουργεί δημοτικό κυλικείο σε έναν πολύ άνετο χώρο με θέα στην πισίνα, από όπου μπορούν οι γονείς να παρατηρούν τα παιδιά τους να αθλούνται. Δίπλα ακριβώς βρίσκεται η είσοδος για τις κερκίδες. Αυτές εκτείνονται και στις δυο πλευρές κατά μήκος της κύριας δεξαμενής και μπορούν να φιλοξενήσουν περίπου 1.300 θεατές. Καθ’όλη τη διάρκεια της προπόνησης των νεαρών αθλητών ακούγεται απαλή μουσική. Η θέρμανση του τεράστιου αυτού χώρου γίνεται από αεραγωγούς οροφής. Η ατμόσφαιρα είναι ζεστή και φιλόξενη. Μόνη ίσως ατέλεια φαίνεται να είναι η έλλειψη κεραμικού δαπέδου στο χώρο των κερκίδων. Το στρωμένο τσιμέντο έχει ήδη αρχίσει να φθείρεται και να δημιουργεί ένα λεπτό στρώμα σκόνης. Ψεγάδι, που όμως εύκολα διορθώνεται.
Θέλοντας να μάθουμε περισσότερα για τη διαχείριση του κολυμβητηρίου ρωτήσαμε για τα διοικητικά. Η διοίκηση λοιπόν ασκείται από ένα σύλλογο, που συστάθηκε για αυτόν ακριβώς το σκοπό. Πρόεδρος του συλλόγου είναι ο ίδιος ο Δήμαρχος και μέλη του Δ.Σ. τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Πτολεμαϊδας. Στο καταστατικό του κολυμβητηρίου της Πτολεμαΐδας αναφέρεται ότι την πισίνα θα χρησιμοποιεί μόνο ένας σύλλογος υγρού στίβου, που θα διοικείται από το δήμο. Έτσι δημιουργήθηκαν τα Δελφίνια Πτολεμαΐδας, που λειτουργούν στα πρότυπα των κορυφαίων συλλόγων της χώρας. Οι συνδρομές των αθλούμενων καλύπτουν τα έξοδα του κολυμβητηρίου. Με τον τρόπο αυτό τα χρήματα από τις συνδρομές πηγαίνουν άμεσα για τη συντήρηση και λειτουργία του κολυμβητηρίου και όχι σε 3 – 4 συλλόγους που απλά θα χρησιμοποιούσαν τις εγκαταστάσεις, χωρίς βέβαια να φέρουν και καμία ευθύνη.  Θα έλεγε κανείς ότι σαν ιδέα είναι πολύ έξυπνη αλλά και πολύ τολμηρή. Κάτι τέτοιο προϋποθέτει πολιτικό θάρρος και όρεξη για δουλειά, από το Δήμαρχο και τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου . Αποφάσισαν λοιπόν, να πάρουν πάνω τους όλο το πολιτικό ρίσκο, παραμερίζοντας διάφορες αναστολές που ίσως είχαν. Αναστολές, που πολλές φορές δεν είναι τίποτα άλλο παρά, μικροσυμφέροντα, μικροπολιτικές σκοπιμότητες και καπρίτσια …τοπικού βεληνεκούς! Έτσι αυτό το Κολυμβητήριο καταδικάστηκε σε …επιτυχία! Μια επιτυχία που αναγνωρίστηκε ήδη, όχι από κάποιους που ίσως θέλουν να κολακέψουν, αλλά από τις ίδιες τις εξελίξεις. Ως και από τη μακρινή και έμπειρη, περί τη κολύμβηση, Καβάλα ήρθαν λίγες μέρες πριν στην Πτολεμαϊδα.  Ήθελαν να συμβουλευτούν παρακαλώ, πώς να οργανώσουν το δικό τους Κολυμβητήριο! Τόσο μακριά αυτοί …μα και πόσο κοντά εμείς! Οι αριθμοί επίσης δε λένε ψέματα ποτέ. Μέσα στο 2008 είχαν εγγραφεί 1619 μέλη, από τα οποία θεωρούνται σταθερά τα 600 περίπου. Από αυτούς οι 20 περίπου είναι συμπολίτες μας, Φλωρινιώτες. Ήδη ως τα τέλη Φεβρουαρίου είχαν εγγραφεί άλλα 150 νέα μέλη!
«Ο δήμος δίσταζε να το παραλάβει από τη γενική γραμματεία Αθλητισμού, που το κατασκεύασε, εξαιτίας του υψηλού κόστους συντήρησης. Το ζητούμενο ήταν να υπάρξει μια οικονομοτεχνική μελέτη σχετικά με τη βιωσιμότητα του κολυμβητηρίου. Εντέλει ο δήμαρχος Γρηγόρης Τσιούμαρης πείστηκε ότι μπορούμε να το λειτουργήσουμε». «Έπρεπε να λύσουμε κάποια σημαντικά ζητήματα. Το πρώτο ήταν το ενεργειακό. Τα περισσότερα κολυμβητήρια στην Ελλάδα χρησιμοποιούν πετρέλαιο για τη θέρμανση της πισίνας και αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο έξοδο. Στην Πτολεμαΐδα λειτουργεί το πρωτοποριακό σύστημα της τηλεθέρμανσης. Χάρη στον τότε αντιδήμαρχο και γενικό γραμματέα του Συλλόγου Κωνσταντίνο Πολυχρονίδη, που είναι υπεύθυνος λειτουργίας του κολυμβητηρίου, εκμεταλλευτήκαμε στο έπακρο το σύστημα τηλεθέρμανσης, από το οποίο παράγεται ενέργεια μέσω του ατμού από τα εργοστάσια της ΔΕΗ στην πόλη. Έτσι το Κολυμβητήριο παίρνει ατμό σε θερμοκρασία 98 βαθμών Κελσίου και με μερικές μετατροπές στα μηχανήματα καταφέραμε να έχουμε ενέργεια, μειώνοντας το κόστος κατά 40% και κυρίως χωρίς να επιβαρύνουμε το περιβάλλον. Ουσιαστικά πρόκειται για μια από τις πιο οικολογικές εγκαταστάσεις στην Ελλάδα.». Τα λόγια αυτά βέβαια ανήκουν στον Χρυσάφη Βαγγελακάκη. Οι φίλαθλοι τον γνωρίζουν ως προπονητή του παγκόσμιου πρωταθλητή της κολύμβησης Άρη Γρηγοριάδη, όμως στην Πτολεμαΐδα έδειξε και τις οργανωτικές του ικανότητες ως υπεύθυνος των προγραμμάτων του κολυμβητηρίου.
Με το κόστος λειτουργίας να αγγίζει τα 230.000 € το 2008, κάθε καλόπιστος αναγνώστης θα αλληθώριζε! Βέβαια το κόστος αναμένεται να μειωθεί το δεύτερο χρόνο καθώς κάποιες κατηγορίες εξόδων θα εκλείψουν. Τέτοιες είναι οι διάφορες φθορές που προκλήθηκαν από τη μη χρησιμοποίηση των εγκαταστάσεων για μεγάλο χρονικό διάστημα. Επιπλέον χρειάστηκε να γίνουν συγκεκριμένες μετατροπές, ώστε να συνδεθεί όλο το σύστημα θέρμανσης (χώρου και νερού) με το δίκτυο τηλεθέρμανσης. Οι υπεύθυνοι πιστεύουν ότι το κόστος λειτουργίας δεν θα ξεπεράσει για το 2009 τα 150.000 €. Αν λοιπόν κάνουμε τον πολλαπλασιασμό, 400 αθλητές επί 40 € το μήνα, για 10-12 μήνες υπερκαλύπτεται άνετα ο προϋπολογισμός. Αυτό βέβαια συμβαίνει στο Δήμο Πτολεμαϊδας με τους 35.000 δημότες που με την περιφέρεια θα φτάνουν σίγουρα τους 40.000. Ο νομός Φλώρινας των 55.000 κατοίκων, με τους 35.000 εξ αυτών, εκτός επιρροής της Πτολεμαϊδας, δεν νομίζετε ότι θα μπορούσε να εξασφαλίσει τη λειτουργία του δικού μας κολυμβητηρίου; Σίγουρα ναι!
Πάντα όμως θα πρέπει αν αναλογιζόμαστε το κόστος σε συνάρτηση με το όφελος που θα προκύψει. Αν στη σκέψη μας το όφελος τείνει στο μέγιστο τότε το κόστος, όποιο και να είναι αυτό, μοιάζει ελάχιστο.
Οι αριθμοί δε λένε ψέματα, για άλλη μια φορά! Τουλάχιστον 300 θάνατοι προκαλούνται από πνιγμό κάθε χρόνο. Η Ελλάδα κατέχει την πρωτιά στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε θανάτους από πνιγμό, όπως αναφέρει η Εταιρεία Μελέτης Πνιγμών στη Θεσσαλονίκη. Σε πανελλήνιο επίπεδο τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας αναφέρουν 5.704 ακούσιους πνιγμούς για την 20ετία 1980-1999, που αφορούσαν κυρίως ενήλικες μεγαλύτερους των 20 ετών σε ποσοστό 88%. Στην Ελλάδα κάθε χρόνο καταλήγουν από πνιγμό 35 παιδιά και έφηβοι, ενώ σε κάθε θύμα πνιγμού αντιστοιχούν τουλάχιστον τέσσερα περιστατικά «παρ' ολίγον πνιγμού», πολλά από τα οποία έχουν μόνιμες νευρολογικές βλάβες. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το 84% των πνιγμών στην παιδική και την εφηβική ηλικία συμβαίνει στα αγόρια. Στις ηλικίες κάτω των 15 ετών το 96% των πνιγμών συμβαίνει κατά τη διάρκεια της ημέρας, ενώ τα Σαββατοκύριακα καταγράφεται περίπου το 80% των πνιγμών και παρ' ολίγον πνιγμών σε παιδιά αυτών των ηλικιών.
Ποια μελέτη βιωσιμότητας κυρίες και κύριοι δημοτικοί και νομαρχιακοί σύμβουλοι και κύριοι βουλευτές θα συμπεριλάβει το παραπάνω κόστος; Καμία!
Πάρτε λοιπόν κι εσείς τη γενναία απόφαση να λειτουργήστε το Κολυμβητήριο των Φλωρινιωτών. Δώστε στα παιδιά μας τη δυνατότητα, να μείνουν ζωντανά στη θάλασσα. Δώστε σε όλους την ευκαιρία να αθληθούν κολυμπώντας. Αφήστε τα άτομα με ειδικές ανάγκες, να αναπτύξουν όσο γίνεται περισσότερο τις δυνατότητές τους, με την πολύ ευεργετική και αναντικατάστατη θεραπευτική κολύμβηση. Γίνετε εσείς η αιτία να αναδειχτούν στο μέλλον αθλητές, ίσως και πρωταθλητές, από το νομό μας. Βοηθήστε την τοπική κοινωνία, δημιουργώντας άλλον έναν πόλο έλξης προς τη περιοχή μας. Άλλωστε ο ορεινός τουρισμός έχει στενή σχέση και με τον θεραπευτικό τουρισμό, και αυτός με τη σειρά του με τη κολύμβηση.
Οι δυνατότητες είναι άπειρες. Αρκεί κάποιος ή κάποιοι να το πιστέψουν. Εσείς, αλήθεια, το πιστεύετε;



Για το Ράδιο Αίνιγμα
Χρίστος Ι.Κεσίδης

Green Lake


 Η Green Lake βρίσκεται στους πρόποδες του βουνού Hochschwab στην Αυστρία. Το περίεργο με αυτή τη λίμνη είναι ότι δημιουργείται μόνο για έξι μήνες το χρόνο. Κατά τη διάρκεια του χειμώνα και του φθινοπώρου η περιοχή είναι ένας δημοφιλής προορισμός για λάτρεις της πεζοπορίας. Ωστόσο κατά τους πιο ζεστούς μήνες το χιόνι και ο πάγος που καλύπτουν την κορυφή του βουνού, αρχίζουν να λιώνουν και το νερό κατακλύζει την περιοχή, δημιουργώντας τη λίμνη αυτή. Η στάθμη της λίμνης αυξάνεται από τα δύο μέτρα το χειμώνα στα 10 μέτρα το καλοκαίρι, καλύπτοντας δρομάκια, παγκάκια, γέφυρες και μεγάλο μέρος της βλάστησης. Τότε οι πεζοπόροι αντικαθίστανται από δύτες…




Τρίτη, 19 Ιουνίου 2012

Είχε κάποτε....



Η πλατεία Φλώρινας.

Είχε κάποτε αυτόματο πότισμα.

Είχε κάποτε ανθρώπους που πότιζαν με την υδροφόρα του δήμου.

Είχε κάποτε πράσινο.

Είχε κάποτε βρύση.

Σήμερα;

Ξερά χόρτα. Κανείς δεν ποτίζει. Μπράβο σας.

Σάββατο, 2 Ιουνίου 2012

Παράνομη κοπή δέντρων



Στην τοποθεσία μαύρη πέτρα, στην περιοχή του Κλειδιού, στο βουνό που βρίσκονται οι κεραίες των ραδιοφωνικών σταθμών της Φλώρινας, άγνωστοι, έκοψαν τα δέντρα για καύση. Δεν φαίνεται να είναι οργανωμένο (εννοώ από το δασαρχείο) και από το σημείο-απομονωμένο - αλλά και ποσότητα όση μπορεί να κουβαλήσει κάποιος με μια καρότσα τρακτέρ, με μερικά δρομολόγια βέβαια. Είναι κάπου 15 δέντρα κομμένα και δεν ξέρω αν γινόταν έλεγχος καλύτερος αν βρίσκονταν και άλλα μέρη που έκοψαν τα δεντρά. Αυτά που είδα είναι μπροστά στον δρόμο. Έλεγχο ποιος κάνει; Κάνει άραγε κανείς; Δεν έχουν ετοιμαστεί για τέτοιες περιπτώσεις στο δασαρχείο; Δεν το περιμένανε να συμβεί; Έτσι θα συνεχίσουμε; Η περιοχή είναι εύκολα προσβάσιμη  και επίσης απαγορευμένη ζώνη για κυνήγι, που σημαίνει πως δεν ανεβαίνουν πολλοί, παρά μόνο οι ιδιοκτήτες των ραδιοφωνικών σταθμών και 2-3 βοσκοί που έχουν τα μαντριά τους στο εκεί βουνό. Άρα ειναι εύκολο να ελεγχθεί. Ακόμα και απο τον δρόμο, την διασταύρωση Βευης στα φανάρια αν κάτσει κάποιος, μπορεί να παρατηρήσει κίνηση. Τι γίνεται στην περίπτωση αυτή; Ποιος θα ασχοληθεί με το θέμα; Και μην πουν την δικαιολογία πως δεν έχουν βενζίνη και προσωπικό. Μιλάμε για τα βουνά μας, για το πράσινο, για την φύση μας. Ναι δεν υπάρχουν χρήματα για ξύλα και πολλοί θα ψάξουν να βρουν τέτοιους τρόπους αλλά είμαι σίγουρος πως αυτός που τα έκοψε δεν πεινάει. Άλλο να κόψεις 1 δέντρο στο χωράφι σου και άλλο να οργανωθείς με τρακτέρ, καρότσα, αλυσοπριονα, βοηθούς για φόρτωμα και να κόψεις 15 δέντρα.
ΑΚΟΥΕΙ ΚΑΝΕΙΣ;;;;;;

Τετάρτη, 16 Μαΐου 2012

Το Μουσικό Σχολείο Αμυνταίου προχωράει με Τηλεκπαίδευση


Στις  11/5/2012  το Μουσικό Σχολείο Αμυνταίου σε συνεργασία με την Εστία Γνώσης Χαλκίδας  του Κέντρου Παιδαγωγικής Έρευνας  πραγματοποίησε  διδασκαλία μέσω Τηλεκπαίδευσης.
Μαθητές μας ,της Γ΄ Γυμνασίου και Α΄Λυκείου , μαζί με μαθητές από Λύκειο στη Χαλκίδα παρακολούθησαν μαθήματα  Φιλολογίας και Αστροφυσικής. Ειδικότερα  ο κ. Μαντάς , σύμβουλος Φιλολόγων Εύβοιας, παρουσίασε τη ζωή και το έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη με αφορμή τα 100 χρόνια από το θάνατο του ΄΄ Αγίου των γραμμάτων΄΄. Ακολούθησε συζήτηση μαθητών και καθηγητή.
Σε δεύτερη παρουσίαση ο διδάκτορας του Πανεπιστημίου Πατρών κ. Αντωνίου εισήγαγε τους μαθητές στη μαγεία της αρχιτεκτονικής του σύμπαντος , προσεγγίζοντας ειδικότερα  τον Ήλιο και τη σχέση του με το πλανήτη Γη.
Πορευόμαστε ήδη  στην πλήρη αξιοποίηση του τεχνολογικού εξοπλισμού του σχολείου μας και αυτό μας γεμίζει αισιοδοξία για  αποτελεσματικότερη μάθηση και ευρύτερη μόρφωση.

Τρίτη, 15 Μαΐου 2012

Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στο Δημοτικό Σχολείο

(Εισήγηση στη Διημερίδα του Γυμνασίου Αμυνταίου για τη Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση στις 11 Μαΐου 2012)
Όλγα Μούσιου-Μυλωνά
Σχολική Σύμβουλος Π.Ε. Φλώρινας

Η σεξουαλικότητα αποτελεί σημαντική διάσταση της όλης λειτουργίας και συμπεριφοράς του ανθρώπου και είναι σύμφυτη με την ανθρώπινη υπόσταση. Σε αντίθεση με ότι συμβαίνει στα άλλα έμβια όντα η ανθρώπινη σεξουαλικότητα, πέραν της αναπαραγωγικής της σκοπιμότητας, συνυπάρχει, συλλειτουργεί και συνυφαίνεται με τις νοητικές, κοινωνικές και ψυχοσυναισθηματικές λειτουργίες του ανθρώπου καθορίζοντας πολλές φορές τις βασικές επιλογές και συμπεριφορές του. Δηλαδή, η ερωτική ορμή του ανθρώπου περνάει από το φίλτρο του συναισθήματος, των κοινωνικών εμπειριών και των νοητικών διεργασιών, ακόμα κι αν αυτό δεν είναι άμεσα ορατό ή αντιληπτό.

Η σεξουαλικότητα του παιδιού, όπως διαβεβαιώνουν και οι ειδικοί επιστήμονες, ενυπάρχει υπόρρητη από την ώρα που γεννιέται και αφυπνίζεται σταδιακά από την παιδική ηλικία με κορύφωση στην εφηβεία. Στο σημαντικό αυτό διάστημα το παιδί αποκτά την ταυτότητα του φύλου του μαζί με την ταυτότητα της όλης προσωπικότητάς του. Κατά συνέπεια, η σεξουαλική αγωγή είναι απαραίτητη από την παιδική ηλικία, ώστε να αποκτήσει ο άνθρωπος τις σωστές γνώσεις για το σώμα του και τις λειτουργίες του, αλλά και για ολόκληρο τον εαυτό του. Να μάθει, δηλαδή, να αγαπάει, να φροντίζει και να προστατεύει το σώμα του, να γνωρίζει τη σημασία των γεννητικών του οργάνων, καθώς και να καταλαβαίνει τις φυσιολογικές και ψυχολογικές του ανάγκες, τις επιθυμίες του και τα συναισθήματά του.

Όλα τα παραπάνω αποσκοπούν στην επίγνωση του εαυτού μας, στην υιοθέτηση σωστών συμπεριφορών, ώστε να εκφραστεί η σεξουαλικότητα με έναν τρόπο κοινωνικά αποδεκτό και υγιή, και στοχεύουν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, όπως ο αυτοσεβασμός και ο αλληλοσεβασμός, στην οργάνωση μιας υγιούς, καλά δομημένης και ολοκληρωμένης προσωπικότητας. Αυτό είναι αναγκαίο να πραγματοποιείται από τη γέννηση ενός παιδιού και καθ΄όλη τη διάρκεια της βιολογικής, ψυχοσυναισθηματικής και κοινωνικής του ανάπτυξης δίνοντάς του τα κατάλληλα εφόδια που αντιστοιχούν στο ηλικιακό, γνωστικό και συναισθηματικό του επίπεδο.

Για να επιτευχθούν όλοι αυτοί οι στόχοι είναι καθοριστική η συμβολή των γονιών, του σχολείου, του ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος και της πολιτείας. Τον πρώτο ρόλο στη ζωή ενός παιδιού έχει η οικογένειά του και ειδικότερα, οι γονείς του. Από εκεί ξεκινάει το παιδί να χτίζει μία υγιή σχέση με το σώμα του και τον εαυτό του. Από εκεί παίρνει τα πρώτα του ερεθίσματα και μηνύματα για τη ζωή, τον εαυτό του, τους άλλους γύρω του και τον κόσμο και μαθαίνει να διαχειρίζεται τη σεξουαλικότητά του. Δυστυχώς, ένα τείχος προκαταλήψεων και στερεοτύπων, αλλά και η σχετική άγνοια διαχείρισης του θέματος, εμποδίζει πολλές φορές τους γονείς να ενημερώσουν σωστά τα παιδιά τους και να τα υποστηρίξουν στην εμπέδωση της σεξουαλικής τους ταυτότητας.

Έπειτα, έρχεται το σχολείο, όχι μόνο για να προσφέρει ακαδημαϊκές γνώσεις, αλλά για να υπηρετήσει έναν σπουδαίο ρόλο, να συμβάλει στην κοινωνικοποίηση του παιδιού, στην απόκτηση κοινωνικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων επικοινωνίας και συναναστροφής με τους άλλους ανθρώπους (συμμαθητές-εκπαιδευτικούς).

Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, με πρωταγωνιστές τον εκπαιδευτικό, ως πρότυπο και πρόσωπο αναφοράς για τους μαθητές του, και τους γονείς ως συμμετέχοντες, κρίνεται σκόπιμο να συντελείται ξεκινώντας από το δημοτικό μία συντονισμένη, οργανωμένη και καλά δομημένη μάθηση και ευαισθητοποίηση του παιδιού για τον εαυτό του. Με άλλα λόγια, ένα παιδί από την ηλικία των πέντε-έξι χρόνων είναι απαραίτητο να εξοικειώνεται και να μαθαίνει με επιστημονικό τρόπο και ταυτόχρονα προσαρμοσμένο στην ηλικιακή του φάση, στις ανάγκες του και τις δυνατότητές του, για την ανατομία και τη φυσιολογία των οργάνων του, τη φροντίδα τους, τη σημασία τους στην αναπαραγωγική διαδικασία, τη μοναδικότητα του σώματός του και της ύπαρξής του, τις ομοιότητές του με τα παιδιά του ίδιου φύλου και τις διαφορές του με τα παιδιά του αντίθετου φύλου, τις σχέσεις του με τους σημαντικούς ανθρώπους στη ζωή του, αλλά και όσα θα το βοηθήσουν να αναπτύξει υγιείς διαπροσωπικές και διαφυλικές σχέσεις στο μέλλον ως ενήλικος.

Επιπλέον, είναι σημαντικό το παιδί να αρχίζει σταδιακά να αφουγκράζεται τον εαυτό του (σκέψεις και συναισθήματα), να επικοινωνεί με τους άλλους, είτε αυτοί είναι οι γονείς του, είτε ο δάσκαλός του, είτε οι συνομήλικοι και οι φίλοι του , είτε άλλα πρόσωπα του περιβάλλοντός του. Να μάθει νε σέβεται τον εαυτό μου, να τον φροντίζει και να τον προστατεύει, τον ελέγχω κάνοντας σωστές επιλογές και αποφεύγοντας καταστάσεις που μπορεί να ενέχουν κινδύνους για την ομαλή εξέλιξή του.

Μιλώντας στο σχολείο για τέτοια θέματα – ταμπού δίνουμε στα παιδιά την ευκαιρία να λύσουν απορίες και να εξωτερικεύσουν θέματα που τους ενδιαφέρουν και που ίσως δεν τολμούν να συζητήσουν ακόμα και με τους γονείς τους. Καταπίεση, επιπλήξεις, τιμωρία, άγνοια ή ημιμάθεια, ενοχή και έλλειψη συναισθηματικών σχέσεων μπορεί να ταλανίζουν ακόμα και παιδιά του Δημοτικού και να αποτελούν δυνητικά το υπόβαθρο μιας μοναχικής ή διαστροφικής σεξουαλικά ενήλικης ζωής (αγοραίος έρωτας, σαδιστική συμπεριφορά, βιασμοί, παιδοφιλία, αιμομιξία, κλπ.), αλλά ενδεχομένως και να οδηγήσουν στην απώλεια της υγείας και της ίδιας της ζωής.

Η ελληνική εκπαίδευση είναι χρόνια αδιάφορα σιωπηλή στο θέμα αυτό και το έχει αφήσει στη διακριτική ευχέρεια των εκπαιδευτικών. Και ενώ τα Ελληνόπουλα πηγαίνουν στην Πρώτη Δημοτικού νομίζοντας πως τα παιδιά τα φέρνει ο πελαργός, οι συμμαθητές τους στη Βρεττανία έχουν ήδη ξεκινήσει από την ηλικία των πέντε ετών την ειδική διδασκαλία που τους βοηθά να συνειδητοποιήσουν τις αλλαγές στο σώμα τους, συμπεριλαμβάνοντας ως υποχρεωτικό το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής από το Νηπιαγωγείο μέχρι και το Γυμνάσιο, σε μια προσπάθεια να περιοριστούν οι ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες στην εφηβεία που έχουν λάβει διαστάσεις επιδημίας στην Αγγλία.

Η επιστημονική κοινότητα της χώρας μας θεωρεί ότι κάτι ανάλογο πρέπει να γίνει στα ελληνικά σχολεία. Η έγκαιρη έναρξη της σεξουαλικής αγωγής στο σχολείο επιβάλλεται στην εποχή μας για πολλούς λόγους. Καταρχήν, τα παιδιά έχουν πολλαπλές και πρώιμες σεξουαλικές «εμπειρίες» και «πληροφορίες» από την τηλεόραση και τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ξεκινούν νωρίτερα τις σεξουαλικές επαφές, ενώ η άγνοια για μεθόδους προφύλαξης και αντισύλληψης οδηγεί όχι μόνο σε ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες, αλλά και σε έξαρση των σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων.

Για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των μαθητών εκπονήθηκε το πρωτοποριακό πρόγραμμα «Σεξουαλική Αγωγή και Διαφυλικές Σχέσεις» από το 2008, με στόχο να συμβάλει στην προαγωγή της ψυχικής και σεξουαλικής υγείας, καθώς η σχολική ηλικία θεωρείται η κατάλληλη για να λάβει το παιδί τα πρώτα ερεθίσματα που θα συντελέσουν στην ομαλή ψυχοσεξουαλική του ανάπτυξη, και επρόκειτο να αρχίσει να διδάσκεται από τη σχολική χρονιά 2009-2010. Στο πλαίσιο του προγράμματος δημιουργήθηκε εκπαιδευτικό υλικό, με τίτλο «Σεξουαλική αγωγή και διαφυλικές σχέσεις» για παιδιά από 6-8 και 8-12 ετών, και «Ψυχική υγεία - διαπροσωπικές σχέσεις» για τους «μπόμπιρες» της εκπαίδευσης, από επιστημονικό επιτελείο 13 διακεκριμένων επιστημόνων με επικεφαλής τον νευρολόγο-ψυχίατρο κ. Θ. Ασκητή. Τα βιβλία πήραν την έγκριση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και έπειτα τον δρόμο της εκτύπωσης για να εισαχθούν στο πρόγραμμα του δημοτικού σχολείου, στο πλαίσιο της «ευέλικτης ζώνης».

Πρόκειται για δύο ξεχωριστές εκπαιδευτικές ενότητες, που η μια αφορά την καθαυτό σεξουαλική διαπαιδαγώγηση και η άλλη την ψυχική υγεία των παιδιών. Το ένα βιβλίο, με τη διττή θεματολογία, αφορά τους μαθητές της Α΄ μέχρι και της Γ΄ τάξης και το άλλο τους μαθητές από την Δ΄ μέχρι και την ΣΤ΄ τάξη. Τα μικρά παιδιά εισάγονται ομαλά στη γνώση της ανατομίας του σώματός τους, στο πώς ήρθαν στον κόσμο, στη διαφορετικότητα των γεννητικών οργάνων αγοριού και κοριτσιού, στην υγιεινή και τη φροντίδα του σώματός τους, αλλά και στα θέματα της οικογένειας, των φίλων και της σχολικής κοινότητας.

Σκοπός των δημιουργών της σειράς των βιβλίων είναι να μεταδώσουν την απαραίτητη γνώση στα παιδιά κυρίως με σκίτσα, αφού ειδικά τα πρώτα χρόνια της ζωής τους είναι δύσκολο να κατανοήσουν με λόγια τα βασικά νοήματα, και βασικό ρόλο στη διεξαγωγή του προγράμματος διαδραματίζει η συνεργατική σχέση του εκπαιδευτικού με τους γονείς, καθώς η συνδρομή των γονιών και η ενημέρωσή τους συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων του προγράμματος, στην έγκυρη πληροφόρηση και τη διαμόρφωση υγιών στάσεων ζωής του παιδιού.

Το εγχειρίδιο για τους δασκάλους είχε αποσταλεί στις 58 Διευθύνσεις της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης όλης της Ελλάδας, αλλά το μάθημα της ψυχικής υγείας και σεξουαλικής αγωγής δεν έχει ακόμα συμπεριληφθεί στο σχολικό πρόγραμμα. Το ζήτημα διχάζει την ελληνική κοινωνία, η οποία αποτελείται από υπέρμαχους του ελεύθερου παιδαγωγικού κλίματος, αλλά και από συντηρητικούς πυρήνες, που θα αντιδρούν σε μια τέτοια εξέλιξη.

Ασφαλώς, το ζήτημα δεν είναι απλό και οφείλουμε να το προσεγγίσουμε με ιδιαίτερη ευαισθησία και την ανάλογη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, οι οποίοι έτσι κι αλλιώς, επειδή ερωτήματα για τη σεξουαλικότητα από τους μαθητές μπορεί να προκύψουν κάθε στιγμή, αναγκάζονται αυτοσχεδιάζοντας να δίνουν απαντήσεις. Απαιτείται όλοι οι εκπαιδευτικοί να είναι επιμορφωμένοι στο συγκεκριμένο αντικείμενο και να υποστηρίζονται με εκπαιδευτικό υλικό, γιατί η διαχείρισή του στο Δημοτικό Σχολείο ιδιαίτερα απαιτεί και ευστοχία και ευγλωττία από τη μεριά του εκπαιδευτικού, ώστε να δώσει την ανάλογη με την ηλικία και τις ανάγκες του παιδιού πληροφόρηση, χωρίς να γίνει αφορμή για διακωμώδηση ή για παρεκτροπή.

Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση είναι ένα καίριο θέμα που πρέπει να το προσεγγίσουμε με σοβαρότητα και χωρίς προκαταλήψεις, γιατί αφορά σε μια σειρά από προβληματικές καταστάσεις, που σχετίζονται με τη σωματική και ψυχική υγεία. Οι εκατοντάδες χιλιάδες αμβλώσεις που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο στην Ελλάδα από κορίτσια από 14 ως 18 ετών, οι χιλιάδες φορείς ποικίλων σεξουαλικών νοσημάτων που δεν είναι ιάσιμα, η έξαρση του AIDS, η υπογεννητικότητα των ζευγαριών και οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν πίσω από μια έκλυτη σεξουαλική συμπεριφορά είναι η καμπάνα του κινδύνου που κρούει ηχηρά και μας υπενθυμίζει ότι πάνω από όλα οφείλουμε να στηρίξουμε τις νέες γενιές να έχουν μια πιο σαφή και ξεκάθαρη άποψη για ένα τόσο βασικό θέμα.

Η εισαγωγή της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης είναι ένα καυτό και δύσκολο ζήτημα, γιατί δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί στο ελληνικό σχολείο ούτε πρόχειρα ούτε αποσπασματικά. Χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο επιστημονικό πλαίσιο, που θα διασφαλίζει την ορθή προσέγγιση του ζητήματος.

Αξίζει, όμως, να το επιχειρήσουμε, γιατί μόνο έτσι θα βοηθήσουμε τα παιδιά μας να διαχειριστούν καλύτερα την προσωπική τους ζωή και να προστατέψουν την υγεία τους. Να κατανοήσουν ότι η σεξουαλική δραστηριότητα είναι μια εξαιρετικά πολύτιμη και σπουδαία υπόθεση που σχετίζεται άμεσα με βαθιές συναισθηματικές ανάγκες του ανθρώπου, εμπλέκεται με το όλο αξιακό του σύστημα και βιώνεται ολοκληρωτικά μέσα από μια σωστή ερωτική σχέση. Και αυτή η ερωτική σχέση που στην πληρότητά της είναι μια από τις ισχυρότερες απολαύσεις του ανθρώπου, ταυτισμένη με τη χαρά και τη δύναμη της ζωής, θα πρέπει να περνάει από το φίλτρο του συναισθήματος, της γνώσης και της λογικής, ώστε να είναι μόνο πηγή ικανοποίησης και ευτυχίας για τον καθένα!

ΟΕΝΕΦ-Δελτίο Τύπου για το τριήμερο δράσεων του Ομίλου.


Ο Όμιλος Ενεργών Νέων Φλώρινας έχοντας ως στόχο τη συμμετοχή των νέων σε δράσεις πολιτιστικού ενδιαφέροντος και την ανάληψη πρωτοβουλιών που προάγουν την ψυχική υγεία, οργανώνει για τους μικρούς μας φίλους το «Παιχνιδαγωγείο: Από την Ιδέα στην Έκφραση», ένα τριήμερο δράσεων γεμάτο φαντασία, δημιουργικότητα και παιχνίδι!

Το τριήμερο αυτό είναι αφιερωμένο στους μαθητές των δημοτικών σχολείων του δήμου μας. Σκοπός μας είναι να ενθαρρύνουμε τη δημιουργικότητα των παιδιών, να ενισχύσουμε την φαντασία τους, την ποιοτική έκφραση του δυναμικού τους και να τα ωθήσουμε σε υγιούς τρόπους ψυχαγωγίας. Η μάθηση δεν συντελείται μόνο στα σχολικά θρανία. Οι δημιουργίες, το παιχνίδι, το εικαστικό παιχνίδι είναι τρόποι μάθησης, που συμβάλλουν τόσο στη γνωστική όσο και στην κοινωνική τους ανάπτυξη.

Καλούμε τα παιδιά να γίνουν  παραμυθάδες, να εκθέσουν τις καλλιτεχνικές τους δημιουργίες και να παίξουν. Οι ημερομηνίες διεξαγωγής είναι 18, 19 & 20 Μαΐου.

Το πρόγραμμα αναλυτικά:

«Παιχνιδαγωγείο: Από την Ιδέα στην Έκφραση»

Παρασκευή 18 Μαΐου 2012
«Ελάτε να παραμυθιαστούμε»

Η Δόξα Κωτσαλίδου μας προσκαλεί να αφήσουμε την φαντασία μας ελεύθερη και να δημιουργήσουμε το δικό μας παραμύθι. Μαζί της ο Βαγγέλης Μεϊμάρης.

Ώρα:  6μμ
Χώρος: Οδός Ονείρων
Διεύθυνση: Λεωφόρος Κ. Καραμανλή 66


Σάββατο 19 Μαΐου 2012
"Παιδική δημιουργία"

Ελάτε να θαυμάσετε εικαστικές δημιουργίες φτιαγμένες από τα παιδιά δημοτικών σχολείων του Δήμου μας. Παράλληλα θα γίνει έκθεση βιβλίου, ενώ θα έχουμε την ευκαιρία να μάθουμε παίζοντας!

Ώρα: 6μμ
Χώρος: Ποτάμι, περιοχή Βαρόσι


Κυριακή 20 Μαΐου 2012
" Ποιος θέλει να γίνει βασιλιάς; "

Οι μικροί μας φίλοι θα έχουν την ευκαιρία να παίξουν το γνωστό σε όλους παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού,  ένα παιχνίδι που περιέχει γρίφους, δράση και φαντασία. 

Ώρα: 6μμ
Χώρος: Ν. Πάρκο

Ελάτε να μάθουμε, να φτιάξουμε, να παίξουμε!!!



Για τον Όμιλο Ενεργών Νέων Φλώρινας
Σοφία Μουρτζούκου
Κωνσταντίνα Γαζέα

: Έγκριση Προγράμματος Διαφημιστικής Προβολής της Π.Ε. Καστοριάς 2012


Ας εμφανίσει και η Φλώρινα κάτι παρόμοιο. Ποτέ δεν έκανε κάτι ανάλογο και πάντα δικαιολογούνταν ότι δεν δίνονταν χρήματα για τέτοιες περιπτώσεις. Ίσως δεν ξέραν ότι υπάρχει και η νόμιμη οδός για να εξασφαλίσουν χρήματα, αλλά αν το έκαναν νόμιμα θα έπρεπε και να τα μοιράσουν νόμιμα! Και έγγραφα σαν το παρακάτω, έχω πολλά τα τελευταία χρόνια, πάντα από τους άλλους νομούς της Δυτ. Μακεδονίας!!!





Ο Αντιπεριφερειάρχης Καστοριάς

Έχοντας υπόψη :
1) Τις διατάξεις του Π.Δ. 261/1997 (ΦΕΚ 186 Α΄) «Για τη Διαφάνεια στην διαφημιστική προβολή του Δημοσίου και ευρύτερου δημοσίου τομέα από τα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης»
2) Την ηλεκτρονική αίτηση έγκρισης του προγράμματος της Π.Ε. Καστοριάς προς το Υπουργείο Εσωτερικών, Γ.Γ. Επικοινωνίας-Ενημέρωσης, με κωδικό αίτησης 727
3) Την με αριθμ’ πρωτ.3069/7-2-2012 απόφαση έγκρισης του Προγράμματος Διαφημιστικής Προβολής της Π.Ε. Καστοριάς, από το τμήμα Διοικητικής Εποπτείας ΜΜΕ, της Γ.Γ. Ενημέρωσης & Επικοινωνίας
4) Την υπ’ αρίθμ. 315/12 απόφαση της 10ης συνεδρίασης της Οικονομικής Επιτροπής

                                              Ε ι σ η γ ε ί τ α ι
Στο Περιφερειακό Συμβούλιο το ετήσιο πρόγραμμα  διαφημιστικής προβολής της Περιφερειακής Ενότητας Καστοριάς με την παραγωγή ραδιοτηλεοπτικών μηνυμάτων και έντυπων καταχωρήσεων για την πληρέστερη ενημέρωση και ενεργοποίηση των πολιτών σε θέματα  κοινωνικού ενδιαφέροντος, ύψους 30.000 €, για το έτος 2012, οι δαπάνες του οποίου θα είναι σύμφωνες με τις διατάξεις του Π.Δ. 261/97 και των άλλων προαναφερόμενων σχετικών εγγράφων.

H Π.Ε Καστοριάς θέλοντας να συμβάλει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στην έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση των πολιτών σε θέματα που την αφορούν, βοηθώντας στην ανάδειξη και ενίσχυση του θεσμού της, επιθυμεί για το 2012 την ανάδειξη θεμάτων όπως: προστασία περιβάλλοντος, πυροπροστασία, λειψυδρία, απασχόληση και ανεργία, προστασία καταναλωτών, προστασία δημόσιας υγείας, οδηγίες αντιμετώπισης ακραίων καιρικών φαινομένων καθώς και άλλων συναφούς περιεχομένου που άπτονται του γενικότερου κοινωνικού συμφέροντος και τονώνουν την κοινωνική αλληλεγγύη μεταξύ των πολιτών.

Η ανωτέρω δαπάνη ύψους 30.000€, βάση του άρθρου 4 του Π.Δ. 261/1997 πρέπει να κατανεμηθεί σε 40% τουλάχιστον σε έντυπα μέσα και 10% τουλάχιστον σε ραδιοφωνικά μέσα ενημέρωσης. Η δαπάνη της ΠΕ Καστοριάς, που θα καλυφθεί από τον προϋπολογισμό της,  βάση των αναγκών του Νομού και της απήχησης των μέσων στην περιοχή, θα κατανεμηθεί σε 12.000€ στα τηλεοπτικά μέσα, 12.000€ σε έντυπα μέσα και 6.000€ σε ραδιοφωνικά μέσα ενημέρωσης.

Ο Αντιπεριφερειάρχης  Καστοριάς                                                                      
                                        
                                                 
                                                                                           Δημήτριος Σαββόπουλος

Ομιλία Βιβής Κοσκοσά στην παράσταση του Χοροθεάτρου - ΛΕΣΧΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΎ ΦΛΩΡΙΝΑΣ


Αγαπητοί φίλοι,

Σας καλοσωρίζουμε στην παράσταση του Χοροθεάτρου της Λέσχης Πολιτισμού. 
Η Λέσχη Πολιτισμού με τα τόσα τμήματά της αγκαλιάζει 300 παιδιά και ενήλικες και είναι όπως λέει και ο πρόεδρός μας ένα σχολείο Δημιουργίας και Πολιτισμού.
Οι Σύλλογοι γενικά και ο δικός μας Σύλλογος, η Λέσχη, είναι μεγάλα παράθυρα της ψυχής μας προς τον κόσμο.
Μέσα σ’ ένα περιβάλλον των τραπεζιτών, του Μεγάλου κεφαλαίου και της πολιτικής απάτης, όπου παίζουν στα ζάρια τις ζωές μας και την πατρίδα μας, εμείς μπορούμε να αντιπαραθέσουμε το δικό μας περιβάλλον του πολιτισμού και της αλήθειας της ψυχής μας. Χρειάζεται,  σε μια περίοδο επιβαλλόμενης κρίσηςκαι νέου πολέμου, να κρατήσουμε ψηλά τα οράματά μας.
Συνεχώς, χρόνια, παλεύουν να ισοπεδώσουν τη συνείδησή μας,  να επισκιάσουν  με την ψευτιά, το ποιοτικό με το χυδαίο και να μας πείσουν τελικά  πως πρέπει να καταπιούμε ή να μιμηθούμε ό,τι ψευτιά και ό,τι φτηνιάρικο μας πουλάνε. Μια ολόκληρη βιομηχανία φτηνού θεάματος, φτηνής μουσικής, ψεύτικης τέχνης, ψεύτικου λόγου έχει ξεχυθεί να εξαγοράσει τη συνείδησή μας.
Και πραγματικά, είμαι περήφανη γιατί όλα αυτά τα χρόνια, το Χοροθέατρο με τη δουλειά του και τις παραστάσεις του δεν υποτάχτηκε σ’ αυτά.
Πιστεύω πως ο χορός δεν είναι μίμηση και αντιγραφή ξενόφερτων θεαμάτων.
Αν δεν έχεις όραμα και δική σου άποψη τότε θα πιθηκίζεις. Αυτό όμως δεν είναι δημιουργία. Δημιουργία σημαίνει εκφράζω αυτά που με συγκινούν και διαπερνούν τη ψυχή μου.
Και πράγματι νιώθω τυχερή που γεννήθηκα σ’ αυτόν τον τόπο, που σμίγει στη μουσική, στο τραγούδι, στην ποίηση, στην τέχνη η Ανατολή με τη Δύση, ενώ ταυτόχρονα σμίγουν και αναδεικνύονται οι πόθοι και τα οράματα αυτού του λαού. Έτσι έχω ένα υπέροχο υλικό να στηρίξω την δημιουργία μου: την Έντεχνη Ελληνική Μουσική και την Ποίηση, χωρίς να απαρνιέμαι μουσικές από άλλους λαούς με κριτήριο πάντα την αλήθεια και την ποιότητα.

Τέλος
Να ευχαριστήσω τους συνεργάτες της παράστασης που τα ονόματά τους αναγράφονται στο πρόγραμμα. Χωρίς την πολύτιμη συμβολή τους δεν θα είχαμε το αποτέλεσμα που θέλουμε.


Πάνω απ’  όλα να ευχαριστήσω και να πω, πόσο πολύ  αγαπώ όλα τα μέλη του Χοροθεάτρου που με ψυχή και αγάπη δούλεψαν και δημιούργησαν μαζί μου αυτή την παράσταση.
Πιστεύω πως κέρδισαν κάτι πολύ σημαντικό: έμαθαν  να δουλεύουν με συνέπεια και να χαίρονται αυτό που δημιουργούν. Και πρέπει να είναι περήφανα, γι’  αυτό που θα παρουσιάσουν.
Έχουμε βέβαια και τις όμορφες δημιουργίες των μαθητριών, που αναδεικνύουν την αισθητική τους και αυτό που μαθαίνουν στο Χοροθέατρο. Μία από αυτές τις παρουσιάσεις είναι διασκευή από μία χορευτική ταινία. Είναι καλό το αποτέλεσμα και δουλεμένο με μεράκι, όμως επιμένω πως αν έκαναν κάτι δικό τους, θα ήταν νομίζω καλύτερο.
Το τελευταίο ευχαριστώ το κρατώ για τη συνεργάτη μου, τη Φανή Βράντση. Είναι πολύ συνεπής,  ιδιαίτερα εργατική αλλά κυρίως ταλαντούχα. Χαίρομαι την παλιά μου μαθήτρια να την βλέπω να ανεβαίνει και διαπιστώνω την κοινή αισθητική που έχουν οι χορογραφίες μας, που πραγματικά δεν ξεχωρίζει κανείς ποιο είναι το δικό μου και ποιο το δικό της μέρος. Υπάρχει μια υπέροχη συνομιλία και επικοινωνία.
Να μιλήσω επίσης για τα δύο τελευταία τμήματα  6 και 7, που τα πλαισιώνουν ταλαντούχες κοπέλες που πραγματικά μπόρεσαν να αναδείξουν τις χορογραφίες. Δούλεψαν σκληρά και επιβεβαιώνουν ότι ο χορός δεν είναι επίδειξη σώματος αλλά κυρίως έκφραση ψυχής.


Σας ρίχνουμε,  λοιπόν,  μια γέφυρα επικοινωνίας και χαιρόμαστε που θα ζήσουμε μαζί την αποψινή παράσταση.

Ευχαριστώ.